Lite info om vårsådden

Här kommer lite info om vad som händer i plantdrivningen. Paprikor och chili växer men än så länge ganska sakta. Tomaterna är det snart dags att skola om i större krukor. Lökfröna har också kommit upp men dom har grott ojämnt.

Ska nu börja skola om broccolin som också kommit ojämnt. Gurkorna som jag satte har inte kommit upp men är nog på gång. Jag satte både nya och gamla fröna. Jag kastar aldrig frön som blir över utan sätter dom nästa år. Vissa frön håller i många år och andra har knappt grobarhet när dom är nya.

På blomsidan som jag tänkt inte skulle bli så stor i år är det full fart på klockrankan. Törnrosas kjortel växer men väldigt sakta. Köpte 6 nya fuschior på blomsterlandet för 5 kr styck. Alla är nu toppade och med försök även att få topparna att rota sig, det brukar fungera ibland. Dom gamla fuschiorna är nerklippta och vattnade ordentligt och nu har gröna små blad börjat att synas. Är hård och klipper bort grenar där det börjat växa, passar på att forma dom och ta bort det som växer åt fel håll.
Övriga blommor som växer är vit nikotinblomma, vit roseskära, vinröd hjälmböna och svart stockros.

Det som nu snart är dags att sätta är dom olika luktärtorna. Dom ska tuktas ordentligt eftersom dom växer fort, saxen finns nära tillhands. Det ska inte bli långa rangliga plantor utan korta med många förgreningar.

Sen så ska det köpas hem jord till alla gamla dahlior, dom tänker jag sätta på ungefär en vecka till. Dahlian som jag köpte i stockholm var torr, så den är redan planterad. Jag har också satt om min chokladblomma som kommer jättefint i år. Ifjol var den så liten men blommade ändå fint, en helt underbar doft.

Har också planterat mina doftliljor, dom tar en väldans tid på sig att komma i blom. Det är den blomma som jag rangordnar som den underbaraste blomdoften av alla mina doftande blommor.

Kommentera här: